Blessures bij hardlopen

Hardloopblessures blessurepreventie blessures hardlopen looptechniek

Hardlopen is de meest laagdrempelige sport die er is. Je trekt je schoenen aan en gaat. Je kunt gaan en staan waar en wanneer je wilt. En je bent niet de enige. De schattingen lopen uiteen van 1,5 tot 2,4 miljoen hardlopers maar dat het veel mensen zijn is evident. En kijk eens om je heen, de Leidsche Rijn is hier het levende bewijs van.

Waarom zou je dan in een groep gaan hardlopen? En waarom zou je geld neertellen om je te laten begeleiden? Een trainingsschema kun je gratis downloaden en als je iets van techniek wilt weten, er zijn ontelbare filmpjes te vinden over looptechniek of anders wordt je lid van een loopforum. Prima, heel goed bezig, en dat is absoluut niet cynisch bedoeld.

Blessures bij hardlopen

Hoe gemakkelijk het ook is om mee te beginnen, hardlopen is geen gemakkelijke sport. Het is een keten van complexe bewegingen. Die je duizenden keren achter elkaar herhaald. Dat is heel belastend voor je spieren maar vooral voor de gewrichten, pezen, banden en aanhechtingen. Weinig mensen zullen zich dit realiseren maar hardlopen is gewoon een van de meest blessuregevoelige sporten. Laat je hierdoor echter vooral niet weerhouden om te gaan hardlopen! Als je niet geblesseerd wilt raken moet je vooral niet gaan sporten. Uit langlopend onderzoek is echter gebleken dat niet-sporters uiteindelijk meer klachten hebben aan hun bewegingsapparaat dan sporters. Ofwel de incidentele blessures wegen niet op tegen het lange termijn effect van een actief leven. En die blessures, die kun je voorkomen door goed te leren lopen. Een investering in begeleiding is daarmee een investering in jezelf. Met een goed ontworpen trainingsprogramma ga meer resultaat terugzien van je trainingsinspanning. Daarnaast kan een professional je helpen met het opstellen van een gevarieerder trainingsprogramma. Zo voorkom je verveling én blijf je vooruitgang boeken. En kan die investering van een paar tientjes op termijn wel eens heel voordelig uitpakken voor je ziektekosten.

Risicogroepen

Het zal niet verbazen, beginnende hardlopers lopen een groter risico op blessures dan ervaren lopers. De grootste risicogroep is echter niet de beginnende maar de hardloper die minder dan 2 uur hardloopt per week. Dat is dus de grootste groep lopers. Loop je week in week uit met een verkeerde techniek dan is de kans heel groot dat je op den duur blessures gaat ontwikkelen. De belasting is uiteindelijk groter dan de belastbaarheid. Andere opvallende uitkomst is dat mannen een grotere kans op blessures hebben dan vrouwen, met name bij acute blessures. Deze verklaring is niet wetenschappelijk onderbouwd maar gebaseerd op eigen ervaring. Mannen hebben een sterkere bewijsdrang dan vrouwen en doen ook gewoon stomme dingen. Bijvoorbeeld even aan je tienerzoons laten zien hoe je op een stuntfietsje van een hoge heuvel over schansje moet springen terwijl je nog nooit op zo’n fietsje hebt gezeten. Vrouwen doen dat soort dingen niet.

Blessures voorkomen

Daar kan ik heel duidelijk in zijn, een goede looptechniek is de belangrijkste factor om blessures te voorkomen. Ook je spieren sterker maken is een belangrijke vorm van blessurepreventie. Denk daarbij niet aan het wegduwen van zware gewichten in het krachthonk maar specifieke krachtoefeningen waarbij je bij voorkeur de hele strekketen belast. Het meest effectief voor hardlopers zijn excentrische oefeningen: dit zijn oefeningen waarbij een spier kracht levert terwijl de spier wordt verlengt. Je lichaam beweeglijk maken met dynamische loopoefeningen of je spieren oprekken om de lenigheid te bevorderen is ook goed. En last but not least neuromusculaire oefeningen doen. Dit zijn oefeningen waarin je naast kracht de balans traint. Je kunt deze oefeningen alleen goed uitvoeren als je ze heel zorgvuldig uitvoert. Met name bij knieblessures zijn deze oefeningen heel effectief (ik spreek uit eigen ervaring).

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share