Bootcampen bij Training te velde

 

Bootcampen in de Leidsche Rijn doe je bij Training te velde!

Alles is bootcamp

Bootcamp, het is een beetje een containerbegrip geworden. Bootcampen is een verzamelnaam geworden voor buiten trainen in een groep. Laat ik voorop stellen dat ik elke vorm van bewegen toejuich, en vooral als dat buiten is. Maar er is een verschil tussen bewegen en bewegen en wat je met een groep doet. Bij Training te velde geven we hier op geheel eigen-wijze invulling aan. In deze blog zal ik proberen uit te leggen hoe.

Bootcampen bij Training te velde

Trainingen bij Training te velde zijn normale trainingen voor normale mensen. Dat klinkt heel saai maar zo bedoel ik het absoluut niet. Vraag het mijn sporters saai zijn de trainingen zeker niet en elke training is anders. Voor welke bootcamptraining je ook kiest bij Training te velde, de basisvariant, de reguliere training of voor je kinderen de juniortraining , het is altijd gericht op beter en makkelijker bewegen op een manier waar je echt wat aan hebt in het dagelijkse leven. Of, als je voor een “special” gaat, om met meer plezier te hardlopen of skiën. Wil je breed worden of afvallen in 6 weken succes, ga vooral naar de sportschool of een personal trainer. Wil je je leefstijl rigoureus gaan veranderen, daarvoor heb ik met voedingsconsulente Esther van Veen een apart programma voor ontwikkeld. Wat doe je dan wél tijdens een Conditie & Krachttraining: je gaat werken aan het verbeteren van het spieruithoudingsvermogen en aan het verbeteren van je duuruithoudingsvermogen. Want daar heb je echt wat aan in de dagelijkse praktijk. Spieruithoudingsvermogen? Duuruithoudingsvermogen? Wat is dat nu weer?

Spieruithoudingsvermogen

Spieruithoudingsvermogen is het vermogen om gedurende langere tijd achtereen een spier(groep) in te spannen. Het is dus een soort conditietraining voor de spieren. Veel herhaling, relatief weinig belasting. In het dagelijkse leven zijn dit de bewegingen die je het meeste doet. Daarnaast doen we oefeningen die zijn gericht op het verbeteren van de bewegingen waar het menselijk lichaam primair voor is ontworpen: lopen, springen, hurken, duwen, trekken, stoten en draaien. Het zijn samengestelde bewegingen waarbij je zonder na te denken meerdere spiergroepen traint. Het stomme is, we doen ze bijna niet meer. We bewegen veel te eenzijdig het grootste gedeelte van de dag zitten we achter een scherm of een autostuur of liggen op de bank. Terwijl we evolutionair gebouwd zijn om te bewegen! Omdat het zulke herkenbare bewegingen zijn is het niet ingewikkeld en vooral leuk om te doen. En vergis je niet: ook een lichte oefening kan zwaar worden als je hem maar vaak genoeg herhaald of als je er een element aan toevoegt zoals je evenwicht bewaren. Je mobiliteit (zeg maar je lenigheid) is grotendeels erfelijk bepaald maar je stabiliteit, daar kun je goed aan werken. En als je daar nú aan begint voorkomt dat veel ellende als je echt oud begint te worden.

Duuruithoudingsvermogen

Duuruithoudingsvermogen is het vermogen om gedurende langere tijd achtereen een inspanning vol te houden. Dit wordt in de volksmond “conditie” genoemd. Je verbetert je aerobe capaciteit (je zuurstofsysteem). Dit bereiken we door rustige langere loopstukken of door meerdere korte intensievere stukken achter elkaar te lopen (intervaltraining). Het accent ligt hierbij vooral op het efficiënt leren lopen. Waarmee we ons echt onderscheiden is dat we ook in de trainingen werken aan je looptechniek. Daar heeft iedereen wat aan, ook als je geen fanatieke hardloper bent.

Bootcamp voor wintersporters. Ga met meer plezier de sneeuw in!

Looptechniek

Met een goede looptechniek loop je met meer gemak en plezier en zul je daardoor je uiteindelijk verder en harder kan lopen. Een goede looptechniek begint met een goede houding. Wat de mens uniek maakt is dat we rechtop lopen. Rechtop wil zeggen: het grondcontact recht onder het lichaamszwaartepunt. De gehele strekketen, alle pezen en spieren die de knikpunten/gewrichten (voorvoet, enkel, knie, heup, onderrug, bovenrug) met elkaar verbinden werken dan mee aan de veerwerking die nodig is voor een krachtige afzet.
Die ideale lichaamshouding vinden tijdens het hardlopen is niet gemakkelijk. Het zwaartepunt is hoog (iets onder en achter je navel) en staat boven een klein steunvlak (je voet). Bij de landing komen er krachten vrij tot drie keer het lichaamsgewicht op dit kleine steunvlak. Stel je nu eens voor dat je elke keer niet recht op je voet landt door een disbalans ergens in de strekketen. Bedenk dat je tussen de 160 en de 180 passen per minuut loopt en dat je bij elke landing tot 3 keer je eigen lichaamsgewicht moet opvangen. Je kunt hier lang mee doorlopen maar op den duur zal een verkeerde lichaamshouding tijdens het lopen onvermijdelijk tot blessures leiden. Dat is reden dat we naast looptechniek ook veel werken aan het versterken van de “core”; je rug-en buikspieren, het corset dat je lichaamshouding in vergaande mate bepaald.

Coretraining doe je bij Training te velde!

De groep en jij

Bij training te velde train je in een groep. Of in goed Nederlands een “small groep” want bij Training te velde train je altijd in kleine groepen. In feite krijg je bij Training te velde een personal trainer– alleen dan tegen een fractie van de kosten van een echte PT-er.

Groepsdruk wordt vaak negatief uitgelegd, ik wil vooral de positieve kant benadrukken van trainen in een groep. Iedereen traint op zijn eigen manier maar hoe dan ook, trainen in een groep beïnvloedt de manier hoe je zelf traint. In de eerste plaats, heel basaal, de groep kan net die stok achter de deur zijn dát je überhaupt in beweging komt. Je hebt een drukke dag achter de rug, eigenlijk moet je nog van alles voorbereiden voor dat belangrijke overleg en je kinderen vragen continue om aandacht. Het is dan de gemakkelijkste weg om niet te gaan sporten. Of, positief geformuleerd: jezelf de kans te geven om lekker aan jezelf te werken.
Het leuke van trainen in een groep is dat je je kunt je optrekken aan de anderen. Als je iets moeilijk vind motiveert het om te zien dat het bij je trainingsmaatjes ook niet vanzelf gaat. Dat motiveert je om toch door te zetten. En dan ontdek je dat je het wél kan en merk je dat je echt vooruit gaat.
Een ander voordeel van trainen in een groep is dat je kunt zien hoe anderen het doen. In een groep kun je elkaar letterlijk elkaar een spiegel voorhouden. Door anderen te zien sporten leer je ook veel over hoe je zelf beweegt. Anderen zien bewegen helpt je dus om zelf beter te gaan bewegen.
Last but not least, het sociale aspect. Sporten in het gezelschap van andere sporters, samen die inspanning doen, is gewoon heel erg leuk. Lol hebben in wat je doet en dat plezier delen met anderen zorgt voor een positief gevoel en versterkt je motivatie om door te gaan met sporten.

groepstraining loopgroep trainingsgroep trainingsmaatjes sociaal sporten reflectie feedback motivatie groepsdynamiek persoonlijke begeleiding

Conditie & Kracht | Bootcamp proeftraining

Wil je een keer vrijblijvend en kostenloos meedoen? Meld je dan aan voor een proefles.

Edwin, het is altijd hartstikke leuk om bij je te trainen. Ik vind de aandacht die je voor iedereen hebt, en de kwaliteit van je lessen, uitstekend!

Edwin te Velde

Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op via email, telefoon (06 – 11 333 719) of het contactformulier. Ik beantwoord je vraag graag, je zit nergens aan vast.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share