Hardlopers zijn geen doodlopers

Waarom het wél zinvol is om meer dan een keer per week te gaan hardlopen.Vandaag in De Volkskrant een artikel over hardlopen, met als teneur: veel hardlopen is niet gezonder dan een keer per week een rondje joggen. Ik vind dat ik daar als hardlooptrainer iets van kan, mag en moet vinden.

Van nul naar iets

De bron van het artikel is een artikel uit het British Medical Journal. Hierin wordt een analyse gemaakt van 14 onderzoeken naar hardlopen en gezondheid. De conclusie is dat het voor de gezondheidswinst weinig uitmaken of je meerdere keren per week uren rent of eens per week een uurtje. Dat je met weinig inspanning al flink wat winst pakt is niet zo’n vreemde constatering. Dat heet de wet van de verminderde meeropbrengst. Met vier akkoorden kun je al de meeste liedjes spelen op een gitaar. Voor het ongeoefende oor klinkt dat al heel geweldig en je kunt er de blits mee maken bij het kampvuur. Maar het is natuurlijk niet te vergelijken met het spel van een door de wol geverfde flamenco gitarist. Dat geldt per saldo ook voor hardlopen. Hoe beroerd je looptechniek ook is en hoe langzaam je ook loopt, als je begint met hardlopen heeft dat een direct en groots effect op je conditie. Ik durf zelfs te stellen dat het effect relatief groot is als je een moeizame loper bent; het kost dan namelijk meer energie om hard te (blijven) lopen. Maar dat je veel gezondheidswinst haalt uit een keer per week een rondje in het park rennen, ik waag het te betwijfelen. Dat zal alleen enig effect hebben als je de rest van de week helemaal niets doet. Zelfs de meest inactieve mens verbrandt in een week meer energie dan in dat rondje joggen.
Als je gaat hardlopen omdat je fit wilt worden kun je beter de richtlijn van de Gezondheidsraad volgen: span je minstens twee en een half uur per week “matig intensief” in. Wat is matig intensief, dat is een activiteit met een MET-waarde tussen de 3 en de 5,9 (MET = Metabolic Equivalent of Task, de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost vergeleken met de hoeveelheid benodigde energie in rust). Hardlopen krijgt in de tabel van het Voedingscentrum een score van 8. Je kunt dan beter gaan wandelen met de hond of de ramen zemen. Maar dan dus wel 5 dagen in de week, 30 minuten per dag.

Ga hardlopen!

Dat wil niet zeggen dat je dan maar niet moet gaan hardlopen, en vooral niet moet gaan stoppen bij die ene keer per week dat plichtmatige rondje. Vooral wél doen, en doe het dan lekker intensief. Veel beginnende of oudere sporters zijn bang om “in het rood” te lopen maar het is helemaal niet zo slecht om zo nu en dan je hart eens flink aan het werk te zetten. Je doet het niet graag omdat het oncomfortabel aanvoelt. Het kost heel veel inspanning. Je gaat hijgen. Zweten. Maar zet je er over heen. Je intensief inspannen is namelijk goed voor de bloedcirculatie, de ademhaling, je spieren en gewrichten. Het stimuleert de stofwisseling en heeft daarmee een positieve invloed op je gewicht. Het verhoogt je weerstand, mentaal en fysiek. Kortom, het is goed voor alles. En wees gerust je kunt je niet doodsporten. Je lichaam heeft ingebouwde noodstops. Voordat je op je maximum zit ben je bijvoorbeeld al zo verzuurd dat je niet meer verder kunt.
In de tweede plaats, je kweekt er sterkere botten mee. Hardlopen is een behoorlijk blessuregevoelige sport, door de hoge stootbelasting bij het landen. Door die stootbelasting worden je botten constant op de proef gesteld. Het mooie is: je lichaam gaat reageren door de botdichtheid te vergroten. Volgens een Spaans onderzoek wordt het effect vergroot door vaker te trainen.
En last but not least, je knapt er ook mentaal van op. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na een stevige fysieke inspanning veel beter voelen. Dit heeft ermee te maken dat tijdens het bewegen endorfine in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je je meer ontspannen en tevreden gaat voelen.

Hardlopen met plezier

Conclusie: het heeft wel degelijk zin om meer dan een keer per week te gaan hardlopen. Zelfs als je van nature geen gemakkelijke loper bent levert het je veel op. Zie je er tegenop? Probeer het gewoon! Die eerste stappen zijn het moeilijkst maar geloof me, daarna wordt het steeds gemakkelijker. Of je het nu met frisse tegenzin doet of er naar uit kijkt, als je het volhoudt om wekelijks je rondje te lopen is het onderdeel geworden van je dagelijkse routine. En daarmee is het gemakkelijker vol te houden. Doe je dat niet consequent dan is het veel moeilijker om het weer op te pakken. Om een parallel te trekken met een natuurkundige wet: het kost minder energie om iets wat al in beweging is in beweging te houden, ook in mentaal opzicht. Je gaat je fitter voelen en je merkt dat het beter gaat. Dat stimuleert om het vol te houden. Je gaat het leuker vinden. En dan gaat het je pas écht gezondheidswinst opleveren.

 

Wil je advies of heb je een vraag?

Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op via email, telefoon (06 – 11 333 719) of het contactformulier. Ik beantwoord je vraag graag, je zit nergens aan vast.

Neem contact op

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Training te velde
Average rating:  
 0 reviews

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp
Share Share Share