Verbeter jezelf – Beweeg met plezier! Voor beginners én gevorderden

Trotse houding

looptechniek blessurepreventie chi running pose running perfecte lichaamshouding lopershouding strekketen core training buikspieren bekken steunvlak
Correcte houding hardlopen

Morgen begint de tweede reeks beginnerslessen. In de lessen wordt veel aandacht besteed aan de lichaamshouding. Waarom is dit zo belangrijk?

Een goede looptechniek begint met een goede houding. Idealiter ligt het grondcontact recht onder het lichaamszwaartepunt. De gehele strekketen, alle pezen en spieren die de knikpunten/gewrichten (voorvoet, enkel, knie, heup, onderrug, bovenrug) met elkaar verbinden werken dan mee aan de veerwerking die nodig is voor een krachtige afzet.
Die ideale lichaamshouding vinden is niet gemakkelijk. Het zwaartepunt is hoog (iets onder en achter je navel) en staat boven een klein steunvlak (je voet). Bij de landing komen er krachten vrij tot drie keer het lichaamsgewicht op dit kleine steunvlak. Stel je nu eens voor dat je elke keer niet recht op je voet landt door een disbalans ergens in de strekketen. Bedenk dat je tussen de 160 en de 180 passen per minuut loopt en dat je bij elke landing tot 3 keer je eigen lichaamsgewicht moet opvangen. Je kunt hier lang mee doorlopen maar op den duur zal een verkeerde lichaamshouding tijdens het lopen onvermijdelijk tot blessures leiden.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share Share Share