Verbeter jezelf – Beweeg met plezier! Voor beginners én gevorderden

Vallen en weer opstaan

valpreventie gezond ouder worden afname reactievermogen stabiliteitsoefeningen stabiliteit medische kosten valongelukken langer gezond ouderen
Valongeluk oudere

Tijdens de conferentie “Humanizing Sports” had ik me ingeschreven voor de workshop “valpreventie”

Valpreventie? Wat heb je daar als aanbieder van sporttrainingen mee te maken? Dat is toch meer iets voor oma’s? En inderdaad dat is ook het eerste beeld dat bij mij opkomt. Ik had zo’n oma. Vitaal tot haar 90e. Toen brak ze haar heup. En daarna was het snel voorbij. Ze raakte in een sociaal isolement en ging ook geestelijk hard achteruit. Klinkt dat dramatisch? Ik zal je uit de droom helpen. 50% van de (hoog)bejaarden die zijn of haar heup breekt is binnen 2 jaar overleden. Elke dag overlijden 9 65-plussers aan de gevolgen van een val en elke 5 minuten komt een oudere op de Spoedeisende Hulp na een val. Dat zijn bijna 100.000 behandeling per jaar. De totale medische kosten voor valongelukken in 2015 waren €912 miljoen. Je leest het goed. Bijna 1 miljard euro. En dan hebben we het hier alleen nog maar over de directe medische kosten (spoedeisende hulp en ziekenhuisopnames). Het is dus een maatschappelijk uiterst relevant onderwerp. Of, met een ondernemersbril op, commercieel gezien een enorme kans.

Valongevallen zijn de meest voorkomende oorzaak van letsel door een ongeval bij 65 plussers. Waarom gebeurt dit met name bij ouderen zo vaak? Het biologische verouderingsproces begint al tussen de 20 en 25 jaar echter bij het stijgen van de jaren vindt die achteruitgang versneld plaats. De conditie en kracht wordt minder maar met name de coördinatie en het reactievermogen neemt merkbaar af. Je wordt stijver en langzamer. Dit is bijvoorbeeld de reden dat kinderen bij een val relatief vaak de pols breken, volwassenen een schouder (sleutelbeen) en ouderen een heup.

Hoe kun je een val voorkomen? 100% kun je het nooit voorkomen maar de meest effectieve valpreventie is: blijven bewegen. Doe juist nog de dingen waar je een beetje moeite mee begint te krijgen. Dat heeft twee grote voordelen. Je verkleint de kans dat je valt, en als je valt zijn de gevolgen minder erg. Kun je dat trainen? Ja. Gebeurt dat ook? Ja maar te weinig en op de verkeerde locatie. Ouderen blijven steeds langer thuis wonen. Terwijl 83% van de valongevallen (97.400) in huis plaatsvindt (de overige valongevallen zijn vrijwel allemaal verkeersongevallen) wordt het beweegaanbod voor ouderen voornamelijk aangeboden via zorginstellingen.

En wat mij betreft ook met de verkeerde doelgroep. Ik zou als paramedisch fitness instructeur een preventieprogramma voor ouderen kunnen ontwerpen, een zorgverzekeraar overtuigen en me voor de rest van mijn werkzame leven geen zorgen meer hoeven te maken over een inkomen. Maar als geld de drijfveer is om te gaan sleutelen aan de gezondheid van mensen ben je volgens mij werkzaam in de verkeerde tak van sport.

Tijdens de workshop stelde ik een voor de hand liggende vraag. Ik dacht daarbij niet aan alleen aan mijn oma maar ook aan mijn moeder. En mijn zus. En mijn kinderen. Waarom zou je wachten met valpreventie tot je hoogbejaard bent? Alles wat je nu investeert in jezelf betaalt zich later terug. Ik kreeg veel bijval uit de zaal. En de bevestiging dat ik de goede keuzes heb gemaakt in de opzet van mijn trainingen. Stabiliteitsoefeningen komen terug in al mijn trainingen. Want waarom zou je hiermee wachten tot je (te) oud bent? Begin er nu mee.

Training te velde stabiliteitsoefeningen

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share Share Share