Veelgestelde vragen

Over Training te Velde

Training te velde is een buitensportschool in Utrecht.

Training te velde hardlopen en meer een jaar in beelden

Wie trainen er bij Training te velde?
“De” Training te velde sporter bestaat niet. Bij Training te velde denken we niet in doelgroepen of in hokjes. Of je nu een echte beginnende sportieve beweger bent of ultratrails loopt, man of vrouw bent, 12 of 73 jaar, wel wat vet op je botten kan gebruiken of juist graag wat kilootjes kwijt zou raken, iedereen is welkom bij Training te velde. Als jij je op je gemak voelt dan ben je hier op je plaats. Wat ons bindt is dat we weten dat bewegen belangrijk is maar vooral heel veel lol hebben in wat we doen. Dat wil niet zeggen dat er niet serieus wordt getraind. Met name de Conditie- en kracht)trainingen zijn zeer complete trainingen en hierdoor heel geschikt als je het druk hebt en effectief wilt trainen. Het zijn ook prima aanvullende trainingen voor (jonge) sporters die een andere “hoofdsport” hebben.

Zijn er ook trainingen alleen voor vrouwen?
Nee. Iedereen is welkom op alle trainingen van Training te velde. Maar bij sommige trainingen zoals de Conditie & Kracht basistraining zijn er wel voornamelijk vrouwelijke deelnemers.

Hoe lang duurt een training?
De groepstrainingen duren 75 minuten, de basistrainingen 60 minuten. Trailrunclinics kunnen veel langer duren, tot 3 uur.

Hoeveel mensen doen er mee aan een training?
Je ziet ze wel eens langskomen, bootcampgroepen met 25 deelnemers. Daar geloven we niet in. het maximum bij Training te velde is 12. Dat is een harde bovengrens. Bij dit aantal kunnen we nog persoonlijke aandacht garanderen.
Het minimum aantal deelnemers is 4. Als je in een nóg kleinere groep (tot en met 4) wilt trainen dan is dat ook mogelijk maar dan wordt het maatwerk.

Kan ik een keer komen meetrainen?
Dat kan altijd, vrijblijvend. Je kunt dat aangeven via de site. Of bel of app me rechtstreeks: Edwin te Velde 06-11333719.

Buiten trainen

Ik train bij Training te velde. Dé buitensportschool van de Leidsche Rijn. Bootcampen, hardlopen en trailrunnen. Wat trek ik aan naar een training?
Welke training je ook kiest, je gaat hardlopen. Daarom kom je op loopschoenen. Dat hoeven echt geen topschoenen te zijn maar schoenen met goede demping en zolen met grip zijn aan te raden. Je kleding: het handigst is je te kleden in laagjes. Draag bij voorkeur een sportshirt/hemd. Als het wat kouder is: de onderste laag is het belangrijkst. Eventueel een gevulde bidon meenemen. Je kunt je telefoon, sleutels en portemonnee in bewaring geven bij je trainer. Die heeft een tasje bij zich dat meegaat tijdens de training.

Kan ik me ergens omkleden?
De vaste basis is het Romeinse fort Castellum Hoge Woerd. Je kunt je hier niet omkleden maar er zijn wel sanitaire voorzieningen aanwezig. En soms wijken we uit naar een locatie waar helemaal geen voorzieningen zijn.

Wat doen we als het slecht weer is?
Training te velde is een buitensportschool. Weer of geen weer de training gaat door. Als de weersvoorspelling heel veel regen voorspelt kan het zijn dat we op (semi)overdekte locaties zoals een viaduct of onder een afdak trainen. Waar we ook trainen, dit is altijd op een veilige plek.

Gaan trainingen wel eens niet door?
Alleen als er minder dan 4 deelnemers zijn, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, gaat de training niet door. Je kunt je tot 3 uur voor de training nog af- of aanmelden. Dat doe je via het klantsysteem Fitmanager. Uiterlijk 3 uur voor de training weet je dus of de training niet doorgaat.

 

Hardlopen

5km hardlopen in 6 weken

Welke looptraining is voor mij geschikt?
De instapcursus is geschikt voor absolute beginners. Zelfs als je nog nooit hebt hardgelopen kun je, als je het programma van 7 weken volbrengt, drie kilometer aan één stuk hardlopen. Na de vervolgcursus kun je instromen bij de vaste trainingsgroep voor halfgevorderde lopers. Ben je een ervaren hardloper dan zul je je op je gemak voelen in de gevorderdengroep.

O.k. Ik wil gaan hardlopen! Maar ben ik met mijn zware lichaamsbouw wel geschikt om hard te lopen?
Natuurlijk ben je dat! Maar, daar zijn we heel duidelijk in, misschien nu nog niet. Laagdrempeliger dan hardlopen kan bijna niet maar dit is tegelijk een valkuil, hardlopen is namelijk intensief en blessuregevoelig. Je wilt lopen om je gezonder te voelen en niet om blessures op te lopen. Als je gezondheidsklachten of overgewicht hebt, of een andere reden om te twijfelen of je geschikt bent om te beginnen met hardlopen, raden we je aan om voordat je aan hardlopen begint een sportmedische keuring te doen. Dit kan bij een sportarts. De kosten worden door de meeste zorgverzekeraars vergoed. Mocht je geblesseerd raken: we werken nauw samen met dé in hardlopen gespecialiseerde fysiotherapiepraktijk van de Leidsche Rijn, FysioVandaag. En wil je dat voorzien dan staat de expertise van Rhino Sportzorg tot je beschikking.

Wat zijn de minimumeisen om mee te doen aan de andere looptrainingen?
Voor de trainingenreeks “Verbeter je looptechniek” en de halfgevorderdengroep moet je 30 minuten aan één stuk kunnen hardlopen. Voor de gevorderdengroep is dat 60 minuten binnen een uur kunnen hardlopen. De trailruntrainingen zijn, met uitzondering van de introductieles trailrunnen en de kennismakingscursus trailrunnen, alleen geschikt voor zeer ervaren hardlopers.

Hoe ziet een looptraining eruit?
We beginnen altijd met een warming-up. Lopend, met oefeningen onderweg. Daarna doen we losmaakoefeningen. Dan een blok met oefeningen om je looptechniek te verbeteren gevolgd door de kern van de training. Bij de beginnerstrainingen is dat een bepaalde tijd of afstand lopen in je eigen tempo, bij de gevorderdentrainingen veelal intervals op tijd en/of in een bepaalde hartslagzone. Als daar nog tijd voor is doen we nog buikspieroefeningen en we sluiten af met een cooling-down (ontspanningsoefeningen en stretch-oefeningen).

Ik denk niet dat ik in een groep kan trainen omdat ik een heel specifiek sportdoel heb of bang ben dat om (opnieuw) geblessureerd te raken. Kun je mij dan ook helpen?
Dat kan, in een maatwerktraject. als personal looptrainer heb ik al heel veel mensen (weer) leren lopen. Of, doe eens gek, geef me weg als verjaardagscadeau of geef jezelf een boost met een personal looptraining!

Trailrunnen

Introductiecursus trailrunnen. Kennismaken met trailrunnen doe je bij Training te velde!

Trailrunnen, dat is toch gewoon lopen in het bos?
Dat kan maar zelfs “gewoon” door het bos lopen is niet te vergelijken met lopen op asfalt. Doordat de ondergrond voortdurend veranderd heb je veel minder controle over wat je doet. Wat ook heel anders is, is de tijdsbeleving. Je bent helemaal niet bezig met een toptijd te lopen je bent aan het genieten van de omgeving of heel gefocused boomwortels en stenen aan het ontwijken in een afdaling.
Een ander verschil is dan trailrunnen veel meer van je lichaam vraagt. Tijdens een trailrun is je hele lichaam constant in beweging, niet alleen voorwaarts maar alle kanten op. Meer weten? Lees de blog over trailrunnen.

Ik wil meedoen aan een trailrun! Wat moet ik dan gaan doen?
Omdat trailrunnen een compleet andere manier van lopen is vraagt het ook om een heel andere benadering. Bereid je dus specifiek voor. Onder begeleiding van een van de eerste gecertificeerde trailruntrainers van Nederland.
Ben je nog niet z’n ervaren loper en wil je toch ervaren wat trailrunnen is doe dan mee aan de kennismakingsles trailrunnen. Loop je al wat langer of heb je echt aspiraties om een trailrun te gaan lopen, doe dan mee aan de introductiecursus trailrunnen. Heb je een (halve) marathon gelopen en wil je wel eens wat anders? Loop dan mee met een van de seizoenstrails.

 

Conditie & Kracht

Wat is het verschil tussen “Conditie & Kracht” en bootcampen?
“Bootcampen” is een verzamelnaam voor alle groepstrainingen in de buitenlucht. Het is een beetje een containerbegrip geworden. “Conditie & Kracht” is een goed uitgedachte vorm van bootcampen. Het is precies wat het zegt, je gaat werken aan je conditie én je kracht. We beginnen altijd met een warming-up met oefeningen, veelal lopend. Daarna doen we losmaakoefeningen en meestal enkele oefeningen om je looptechniek te verbeteren. Daar heb je namelijk heel veel baat bij als je zelf wilt gaan hardlopen. En het is niet alleen goed voor je techniek, je werkt er tegelijkertijd ook mee aan je conditie. Dat is dus een heel specifiek verschil met andere bootcamptrainingen. Een ander belangrijk verschil is de groepsgrootte: maximaal 12. Bij andere aanbieders is dit soms het dubbele aantal. Maar als ervaren hardlooptrainer en fitnessinstructeur weet ik dat het ergens ophoudt om persoonlijke aandacht te kunnen geven.

Dus we gaan veel lopen?
Dat valt wel mee. Als we lopen zijn het korte stukken, in rustig tempo. Je kunt hierdoor ook meedoen aan deze trainingen als je nog geen hardloopervaring hebt.

Wat doe je dan precies tijdens zo’n training?
We blijven op een vaste locatie of we gaan ons verplaatsen en doen dan oefeningen onderweg. Als we op één locatie blijven doe je vaak een reeks oefeningen in circuitvorm. Oefeningen op eigen lichaamsgewicht (denk hierbij aan oefeningen als uitvalspassen en squats) of met gewichten, soms in combinatie met loopvormen. Als we ons verplaatsen doen we in principe alleen oefeningen op eigen lichaamsgewicht. Wat je altijd gaat trainen zijn je buikspieren, tijdens de kern van het programma of als apart blok aan het einde van het programma. Meestal eindigen we met grondoefeningen. Dat kunnen ontspanningsoefeningen zijn of heel pittige buikspieroefeningen. Ofwel geen training is hetzelfde! Maar het is wel altijd een heel complete training.

Wat is het verschil tussen de “Conditie & Kracht voor hardlopers” en de gevorderdentraining voor hardlopers?
Het verschil tussen beide trainingen is dat het accent in de Conditie & Krachttraining meer op het trainen van de “core” ligt en in de gevorderden looptraining meer op techniek en (intensieve) kilometers maken. Ook de instapeis is anders: voor de Conditie & Krachttraining hoef je nog niet heel lang of heel hard te kunnen lopen, voor de gevorderdengroep is de instapeis: 60 minuten aan één stuk kunnen lopen en/of een 10km wedstrijd hebben uitgelopen.

Ik wil heel graag meedoen aan de Conditie & krachttraining maar mijn conditie is echt heel slecht…
Maar niet lang meer als je bij ons komt trainen! Onze missie is iedereen in beweging te krijgen én te houden. De trainingen zijn zo gemaakt dat iedereen aan zijn trainingsbelasting komt, ongetrainde én getrainde sporters. Als je begint met sporten of lang niet meer hebt gesport is het verstandig om te beginnen met de basistraining. Ben je al enigszins getraind dan kun je terecht bij de trainingen op de maandag- en donderdagavond. En wil je het nog een tandje zwaarder dan is de training op de dinsdagavond een goede keuze.

Aan en afmelden

De proefles was leuk! Hoe gaat het nu verder?
Als je na de gratis en vrijblijvende proefles besluit door te gaan met de trainingen, kun je je registreren in mijn klantsysteem Fitmanager. Als je vaker komt trainen wordt je toegevoegd aan de Whatsapp-groep van die training. Die Whatsappgroep gebruiken we voor praktische zaken als aan- en afmelden, blessures, afwijkende trainingslocaties etc.

Hoe moet ik me aanmelden?
Voor een proefles kun je je opgeven via de site, op de pagina van de training waar je aan mee wilt doen. Via de Fitmanager app kun je je tot 3 uur voor de training aan- en afmelden. Je kunt je niet telefonisch of per mail aanmelden.

Hoe moet ik me afmelden?
Via Fitmanager.

Klopt het dat ik alleen een tienstrippenkaart kan kopen voor de trainingen?
Dat klopt. Bij Training te velde houden we het simpel en overzichtelijk. Er is één product: een strippenkaart voor 10 lessen. Dat is een bewuste keuze. Bij Training te velde is het: what you see is what you get. Geen inschrijfkosten, administratiekosten of verborgen kosten. Maar ook geen doorlopende kortingacties of stuntprijzen. En het mooie is: met je strippenkaart kun je meedoen aan alle vaste trainingen! Superhandig als je een keer verhinderd bent op je vaste trainingsavond. Of gewoon, omdat je wel eens nieuwsgierig bent wat hoe een andere training gaat. De enige voorwaarde is dat je aan de instapeisen van die training voldoet. Zie daarvoor de beschrijvingen van de trainingen.

Nog een voordeel is dat je met je strippenkaart niet vast zit aan een langlopend abonnement. Ben je door je strippen heen dan schaf je met een paar muisklikken een nieuwe strippenkaart aan. Je krijgt automatisch bericht tijdig als je bijna door je strippen bent.

Hoe lang is de strippenkaart geldig?
Een half jaar. Dat is uitzonderlijk lang voor een tienstrippenkaart. En ook dat is een bewuste keuze. Wij vinden het namelijk een verkeerde prikkel dat je komt trainen alleen omdat je strippenkaart bijna is verlopen. Je traint omdat je wilt trainen. En ja het komt wel eens voor dat het een periode even niet zo goed uitkomt waardoor je niet kunt of mag trainen. Je gaat een tijdje voor je werk naar het buitenland. Die vervelende blessure. Of, gefeliciteerd, je bent zwanger!

Hoe betaal ik?
Fitmanager is gekoppeld aan iDEAL. Je kunt dus gelijk je nieuwe kaart afrekenen.

Wie houdt de strippen bij?
Dat doet Fitmanager voor je! Je krijgt een seintje wanneer je bijna door je strippen bent.

Staat je vraag er niet bij? Neem vooral contact op!

Veelgestelde vragen voor Training te velde

Cresta WhatsApp Chat
Send via WhatsApp