Verbeter jezelf – Beweeg met plezier! Voor beginners én gevorderden

Nieuwsbrief zomer 2019

De tijd vliegt als je plezier hebt in wat je doet. En plezier hebben we gehad! Nog even en het is al weer zomervakantie. Je knippert met je ogen en ook die is alweer voorbij. Maar voor nu: geniet van het mooie weer en het lekker samen sporten in de buitenlucht. De weergoden waren grillig de afgelopen maanden, en wellicht is dat permanent. Wakker worden in mei met ijs op de kampeertafel, hardlopen in slagregens met donder en bliksem en workouts doen bij 35 graden, we hebben het gedaan. Want buiten sporten, dat kan gewoon altijd.
In deze nieuwsbrief blikken we terug op het afgelopen kwartaal maar kijken we vooral vooruit. Want er staat weer heel wat op stapel bij Training te velde. Heb je vragen of opmerkingen over of naar aanleiding van de inhoud bel/ mail/ app me. Of beter nog: spreek me aan tijdens de training. Ik kan namelijk wel van alles bedenken en vinden maar Training te velde dat is meer dan Edwin, dat zijn we samen. Veel leesplezier!

Edwin

 

Hardlopen

Training te velde hardlopenDe tweede reeks “Beginnen met Hardlopen” is inmiddels afgesloten, na de zomervakantie begint de derde cursus direct daarna gevolgd door de “Van 3 tot 5km” reeks. Deze reeks is inmiddels vast onderdeel van het programma. Hiermee is het gat gevuld met de (vaste) halfgevorderdengroep.
De reeks “Verbeter je looptechniek” is ook al weer bijna afgerond. Intensief (van alle deelnemers worden opnames gemaakt die ik vervolgens analyseer en plenair met ze bespreek) maar heel erg leuk om te doen. Een mooie diverse groep en dat kan ook bij deze cursus, het accent ligt namelijk op het verbeteren de looptechniek en niet op het halen van een bepaald loopdoel. Er komt nog een reeks, voor het eerst in het weekend (op de zaterdagochtend).
Waar het juist wél heel doelgericht moet gaan worden is een nieuw op te richten “langzaam maar gestaag” groep. Doelgroep: lopers die wél ver kunnen lopen maar niet zo hard of en die ambitie ook helemaal niet hebben. Dezelfde opzet als de Singelloop-Zevenheuvelenloop-Halve van Egmond-reeksen: gedegen toewerken naar een loopevenement (specifiek trainen dus, volgens een trainingsschema) en daar dan als groep aan deel gaan nemen. Best wel een serieus plan maar durf ik op dit moment nog niet aan omdat daarmee de halfgevorderdengroep en de gevorderdengroep ga kannibaliseren maar weet dat het in de pijplijn zit.

Over evenementen gesproken: de bekende witte shirtjes waren te zien op de Halve van de Haar, de marathon van Utrecht en de Loop van Leidsche Rijn. “Team training te velde”, een mix van lopers uit de gevorderdengroep en mijn KPMG-groep, behaalde een fraaie vierde plaats op de bedrijvenloop van de Midzomercross. De gemiddelde looptijd (tijden 4 snelste lopers, moeten lopers bijzitten van beide geslacht) was 41 minuten. Dat was een PR voor vrijwel alle lopers. De volgende teamprestatie wordt waarschijnlijk de Pheidippidesloop in oktober en natuurlijk gaan we weer voor een podiumplaats op de Trecho teamrun.
Ook op de Heuvelrugloop (aanrader als je een mooie 10km loop zoekt in de omgeving) werd hard gelopen. De echte snelheid is er uit maar de tijd van Marjuka was nog altijd goed voor de eerste plaats in de dames 40+ categorie. En Dorreke zat daar maar kort achter.

En er waren ook weer een aantal “specials”. De blote voetentraining was een succes en ook de workshop “Blessures en hardlopen” was goed bezocht. Deze workshop krijgt een vervolg. Zelfde opzet dus met een specialist op een specifiek vakgebied. In dit geval Miriam van Hartevelt, fysiotherapeut gespecialiseerd in bekken-bodem problemen. Dat is dan ook het thema: “(Bekken)bodemproof sporten” Datum: donderdag 26 september van 19.00 tot 21.00 uur weer bij Indekerngezond in het Leidsche Rijn centrum. Zet het vast in je agenda!

 

Conditie & Kracht

conditie en kracht basisInmiddels zijn er 6 Conditie & Krachttrainingen in 2 varianten en 3 zwaartes: de basisgroep op de maandagavond en de woensdag- en vrijdagochtend, de halfgevorderdentraining op de maandag- en donderdagavond en de training voor gevorderden op de dinsdagavond. De rek is er hiermee wel uit in het rooster. Heel misschien komt er nog één training bij, op de zondagochtend: een running bootcamp. Doelgroep: ervaren lopers en trailrunners. Maar de focus ligt op het uitbouwen van de huidige trainingen. Sporters komen en gaan maar als je wat meer op langere termijn kijkt zie je nog steeds een graduele groei. Leuk ook om te zien is dat steeds meer sporters uitstapjes maken naar andere dan hun vaste training. Supermakkelijk kan allemaal op dezelfde strippenkaart. Je bent welkom als je maar aan de instapeisen voor de te bezoeken training voldoet.
Een experiment om de groepen goed gevuld te houden is het aanbieden van een aantal plaatsen per training via het sportportal Champ. Een nieuw fenomeen aanhakend op de manier hoe de jongere generaties tegenwoordig sporten: ongebonden en altijd op zoek naar nieuwe prikkels. Champ is in feite een reserveringssite, maar dan voor sporters. Benieuwd of dit gaat werken! Zowel qua respons als qua match met de huidige deelnemers. Mocht dat niet zo’n gelukkige combinatie zijn dan ga ik er snel afscheid van nemen. Maar te interessant om niet aan mee te doen.

Inmiddels geef ik namensde stichting Welkom in Utrecht ook een Conditie & Krachttraining aan vluchtelingen. Dat doe ik omdat ik denk dat juist deze groep gebaat is bij een fysieke uitdaging. Hoe vervelend is het als je in de kracht van je leven bent, in een compleet andere omgeving moet gaan wortelen maar tegelijkertijd eigenlijk niets mag. Wat voor jullie heel normaal is (Lekker buiten fysiek bezig zijn met een leuke groep) kennen ze helemaal niet het is of fitnessen in een krachthonk of hardlopen.
Verder mocht ik weer opdraven om tijdens de Vierdaagse de warming-up te verzorgen en geef ik zaterdag 20 juli een ochtend bootcamptraining op de buurtcamping Leidsche Rijn.

 

Trailrunnen

Training te velde trailrun Koning van SpanjeHet trailrunseizoen is nu echt goed los! De Koning van Spanjetrail is al weer een mooie herinnering, inmiddels zijn er al weer 2 introductiecursussen trailrunnen afgerond. De eerste reeks werd al goed gevonden de tweede reeks was echt stijf uitverkocht. En de eerste aanmeldingen voor de najaarsreeks zijn al weer binnen. Voldoet dus duidelijk in een behoefte. Omdat ik ook échte beginners graag wil laten kennismaken met de mooie trailsport komt er dit najaar ook weer een kennismakingsles trailrunnen.

De blik iets minder ver vooruit zondag a.s. 30 juni staat de derde seizoenstrail op de rol, de zomertrail. Dit keer niet in het bos maar in de duinen en op het strand. Een mooie opstap naar de La Chouffe trail waar we weer met een mooie delegatie heengaan.

En na de zomervakantie is het eerste meerdaagse evenement van Training te velde, het trailrunweekend! Trailrunnen en kamperen, ik vind het een heel natuurlijke combinatie. Laat je niet misleiden door de naam, dit weekend is ook (of: juist) voor mensen zonder trailrunervaring. Geef je snel op er is nog plaats maar ik moet zo langzamerhand startplekken gaan reserveren voor de N70 trail. Want ja je gaat het weekend afsluiten met het lopen van een echte trailrun. Maar wees gerust hoofddoel is er vooral een lekker relaxed houd-dat-zomergevoel-vast-weekend te worden!

Activiteitenkalender zomer 2019

Een overzicht van de activiteiten en lessenreeksen naast de vaste trainingen.

Zondag 30 juni Zomertrail
Zaterdag 13+ zondag 14 juli La Chouffe trail
Donderdag 18 juli Conditie & Kracht special
Donderdag 1 augustus t/m woensdag 14 augustus GEEN TRAININGEN
Zondag 25 augustus Urban trailrun clinic
Dinsdag 27 augustus Start Singelloop reeks
Vrijdag 30 augustus t/m zondag 12 september Trailrunweekend

Toelichting activiteiten

Training te velde hardlopen evenementen

Zomertrail

Zondag a.s ga ik weer met een aantal mensen het bos in. Of beter gezegd: ploegen door het zand. We gaan namelijk naar de duinen bij Wassenaar. Kort dag maar je kunt nog mee! Startlocatie: Boerderij Meyendel Meijendelseweg 36, 2243 GN Wassenaar. Als je meewilt kan er waarschijnlijk we gecarpooled worden. Let op deze tocht is alleen geschikt voor ervaren lopers. Je bent in staat om minimaal 15km achter elkaar hard te lopen én je kunt fysiek tegen een stootje. Je bent ruim 2 uur onderweg, er zijn geen verzorgingsposten. We zullen het samen moeten rooien. Maar lijkt het je wat schroom niet en meld je aan. Dat kan tot uiterlijk vrijdagavond (28 juni). Via Fitmanager (€17,50) als je geen strippenkaart hebt. Heb je een strippenkaart dan haal ik 2 strippen van je kaart. Stuur me rechtstreeks een app.

La Chouffe trail

We gaan op herhaling! Met een kleine maar fijne groep trailers gaan we in het weekend van 13 en 14 juli “los” in de omgeving van La Roche en Ardennes. Prachtige trail en na afloop natuurlijk het biertje met de kabouter.

Conditie & Kracht Special

We sluiten het voorjaarsseizoen in stijl af met een Conditie & Kracht special. Look & feel zeskamp/ Koninginnedag. Donderdag 18 juli van 20.00 tot 21.15 uur. Iedereen is welkom! Locatie: Haarrijnse plas. Verzamelen bij de fietsenrekken van “Key West”, Strandboulevard 222 Utrecht. Na afloop voor de liefhebbers een “Bring-your-own-booze/food”-feestje. Meld je vast aan via de kalender dan weet ik met hoeveel mensen ik rekening kan houden.

Zomerreces

Jawel de enige 2 weken in het jaar dat er geen trainingen zijn. Ik ga er even tussenuit met het gezin. En een berg op rennen in de Vogezen 😊. De laatste trainingen zijn woensdag 31 juli, de trainingen beginnen weer vanaf donderdag 15 augustus.

urban trailrunclinic

Afgelopen weekend was de Urban trailrun in Utrecht. En het volgende evenement in hartje Utrecht staat al weer op stapel: de Urban Culture Run, zondag 8 september 2019. Wil je vast in de stemming komen of op een leuke maar goede manier naar het evenement toewerken? Of ben je we eens uitgekeken op je vaste hardlooprondje? Doe dan zondag 25 augustus mee aan de urban trailrunclinic! Wat kun je verwachten…. laten ik het zo zeggen je gaat het stationsgebied op een heel andere manier ervaren dan je dagelijkse gang naar het perron. Aanmelden via de shop.

Singelloop

Als je in Utrecht woont en je loopt hard, dan móet je de Singelloop hebben gelopen. De nog steeds snelste 10km straatwedstrijd ter wereld in je eigen Stadsie. Dinsdag 27 augustus start de Singelloop reeks. Instapniveau is 5km aan één stuk kunnen hardlopen. Na 6 weken loop je dan lachend die 10.
En het mooie is: je kunt dan doorbouwen naar een 15km wedstrijd (de befaamde Zevenheuvelenloop, in november) en heb je dan nog niet genoeg zelfs voor een halve marathon (de zo mogelijk nog bekendere Halve van Egmond, januari 2020). Achter elkaar door! En ja het kan echt er zijn mensen die dit kunstje vorig jaar geflikt hebben. Tip: ga voor het totaalpakket dan ben je voordeliger uit.

Trailrunweekend

Een onuitwisbare belevenis meemaken hoeft niet heel ingewikkeld of duur te zijn. Ga mee op trailweekend met Training te velde! Het gaat sowieso door er zijn al voldoende aanmeldingen. De naam zet je wellicht op het verkeerde been maar het is ook voor (nog)niet-trailrunners! Tijdens een uitgebreide clinic leer ik je namelijk de basics van het trailrunnen. Dat kun je dan gelijk toepassen in een echte trailrun, de N70 trail. Dat is een behoorlijk heftige maar het mooie is, er is ook een korte trail van 7km, ideaal als eerste trailrun.
Maar ook de meer ervaren lopers en zelfs geharde trailers komen aan hun trekken. Je loopt een lus van 14km. Dat kun je 1x, 2x of 3x doen.
Ofwel dit weekend is voor iedereen die van kamperen en van buiten sporten houdt. Het is een compleet verzorgd weekend waarbij je een minimale voetprint achterlaat.

Klassieke appeltaart

Traiing te velde derde helft Appeltaart Dit keer een recept van Edwin zelf. Want naast sporten blijft dit toch een van mijn grote hobbies. De appeltaart zoals geserveerd tijdens de training van 26 juni. Niks fitgirlvariant gewoon lekker romig zoals je oma hem bakt(e).

Ingrediënten

deeg:
325gr tarwebloem. GEEN zelfrijzend bakmeel wie dat bedacht heeft….
250gr roomboter
175gr basterdsuiker
beetje kaneel
snuf zout

6 flinke appels (liefst goudrenetten maar zolang het geen droge meelballen uit de vriezer zijn is het goed)
citroensap
30 gr rozijnen
Flinke peut port of rum (echte natuurlijk geen nepsmaakje uit een buisje)
2 theelepels kaneel
1 eigeel (of abrikozenjam als je van nog meer glans en zoetigheid houdt)

Bereiding

De belangrijkste smaakversterker: maak de taart een dag van te voren. Als je de taart een volle dag in de koelkast zet wordt hij zooo veel lekkerder.

Test of je aangebroken fles Rum of Port nog goed is (oh kan sterke drank niet bederven?) Giet in een steelpannetje beetje afslappen met water. Rozijnen erin. Opwarmen tot tegen de kook, afzetten en laten afkoelen.

Doe het deeg en de suiker in een beslagkom. Snijd de KOUDE boter in kleine blokjes bover het deeg. Snuf zout erbij en kneden maar. Met de blote handen natuurlijk (afspoelen onder de koude kraan en goed afdrogen). Niet te lang doorkneden net aan totdat de bal in zijn geheel loskomt van de kom. Rol de bal strak in huishoudfolie en zet weg in de koelkast, minimaal een half uur.

Schil ondertussen de appels. Klokhuis eruit en dan komt de truc: in gelijkmatige, platte stukjes snijden, ongeveer 3mm dik. Beetje of flinke knijp citroen als je van een fris zuurtje houdt over de appels. Goed doorroeren.

Giet de rozijnen af.

Verwarm de oven voor op 200°.

Vet een springvorm (24cm) in met een stuk papier van de boter. Ik gebruik zelf altijd bakpapier voor op de bodem (toch nog boteren).

Snijd 3/4 van het deeg af, zet het restant terug in de koelkast (dit is voor de bovenkant). Snij het deeg in plakken van plm. 1cm en verdeel dit over de bodem (dit is ongeveer de helft van het deeg), uitdrukken met je vingers en daarna met de bolle kant van een lepel. Maak met het rest van het deeg de zijkant met dunne repen deeg.

Verdeel nu 1/3 van de appels gelijkmatig over de bodem. Taartvorm schudden zodat de stukjes mooi vlak op de bodem komen te liggen. Beetje aandrukken. Bestrooien met suiker, kaneel en de helft van de rozijnen. Herhaal en eindig met en laag appels. Zorg er steeds voor dat de appels mooi vlak en goed verdeeld in de vorm komen.

Haal het restant deeg uit de koelkast. Dit ga je uitrollen. Flinke strooi bloem op de plank, deegroller goed in de bloem zetten. Uitrollen tot een rechthoekige lap van plm 4mm dik. Snijd de plak met een groot mes voorzichtig los van de plank. Kaasschaaf werkt ook goed. Snijd het nu in stroken van 1cm. Om de stroken zonder breken op de taart te krijgen gebruik ik 2 grote messen; die schuif ik voorzichtig van 2 kanten onder de reep. Van de reststukken nieuwe bal maken. Indien te plakkerig even terug in de koelkast. Snijd hier de laatste repen uit. Repen bestrijken met het eigeel (je hebt waarschijnlik niet alles nodig) of de abrikozenjam (verdun die met een beetje water). Van het allerlaatste restje maak je koekjes. Balletjes van rollen, plat drukken, zijkanten beetje opduwen, voor het effect walnootje of amandel erin duwen, bestrijken met restje eigeel, laatste 20 minuten meebakken op een stukje bakpapier op de bodem van de oven.

Oven 60 minuten op 190 graden. Taart in het midden van de oven, op een rooster. Heb je niet een traploos verstelbare oven dan 40 minuten op 200° vervolgens nog 20 minuten op 175°.

Laten afkoelen en afgedekt in de koelkast zetten. Adem in- adem uit laat de smaken minimaal 24 uur doortrekken. Zoek een leuk gezelschap om de taart mee op te eten. Verdeel en geniet.