Buiten sporten met plezier

Training voor trailrunners

Trailrunnen vaste trainingsgroepTraining te velde Utrecht

Trailrunevenementen zijn er steeds meer maar een echte specifieke trailruntraining, die zijn er veel minder. Met deze tweewekenlijke training kom je helemaal aan je trekken. Dit is echt een training voor buitenbeentjes! Niet alleen als je wilt je voorbereiden op een (ultra) trailrun maar ook als je een uitdagende en compleet andere training naast je eigen looptrainingen zoekt.

Trailrunnen. Genieten tot de essentie teruggebracht. In een leuke groep fysiek bezig zijn in de natuur.

Omschrijving trailruntraining

Het hele jaar door kun je meedoen. De eerste zondag van de maand is een relaxte trail, de “tussentrainingen” zijn meer gericht op techniek en/of conditie en kracht. Geen training is hetzelfde want elke training wordt in een andere inspirerende omgeving gegeven, door verschillende trainers. Maar een onderdeel komt in elke training terug: we sluiten het gezamelijk af met “koek en zopie!”

We trainen om de week op de zondagochtend, steeds op wisselende locaties in de omgeving van Utrecht. De locaties zijn goed bereikbaar met het OV. De vaste verzameltijd is 9.00 uur.

De volgende training is zondag 20 december 2020

Omschrijving training: A fairy trail. We sluiten het jaar in stijl af met een extra lange en extra mooie trail! (20km).
Tijd: 9.00-12.00 uur
Locatie: de Amerongse Berg. Verzamelen bij Bosrestaurant ‘t Berghuis, Veenseweg 28 3958 ET Amerongen

Meld je aan voor deze training ›
Meld je snel & betrouwbaar aan via PaynPlan

Veldtraining (trailruntraining) Utrecht

Voor wie geschikt

Deze training is alleen geschikt voor geoefende lopers. Je hoeft nog geen trailrunervaring te hebben maar wil je meedoen dan moet je fysiek tegen een stootje kunnen en in staat zijn om minimaal 90 minuten achter elkaar te kunnen hardlopen en/of recent hebben deelgenomen aan een loopevenement van minimaal 15km.

Ben je onderweg naar een 5 kilometer dan is de kennismakingsles trailrunning de ideale opstap naar het trailrunnen! Ben je wat verder in het lopen ga dan voor de Start to Trail cursus. Dit is trouwens ook voor ervaren (asfalt)lopers interessant: in 3 clinics leer je alle ins- en outs van het trailrunnen.

Trainen en trailen bij Training te velde

  • Ontdek hoe leuk het is om in een natuurlijke omgeving te lopen. Er zijn zoveel mooie plekken in Nederland!
  • Samen met een gemotiveerde groep trainen/trailen is leuker. En veiliger.
  • Bij uitstek geschikt ter voorbereiding op deelname aan een trailrun. Een trailrun is écht heel anders dan een loopevenement op asfalt. Dat vereist dan ook een andere voorbereiding.
  • Je verlegt je grenzen, mentaal én fysiek. Uitdagend? Absoluut. Zwaar? Zeker. Maar dit is zooo leuk om te doen.

Trailrunnen doe je bij Training te velde!

Meld je aan voor deze training ›
Meld je snel & betrouwbaar aan via PaynPlan

Praktische informatie

  • Locatie: wisselende locaties in de omgeving van de stad Utrecht
  • Trainingstijd: Om de zondagochtend van 9.00 tot plm. 11.00 uur. En soms langer!
  • Kosten: €15 per training (vaste sporters: 2 strippen). Dat is inclusief een hapje en een drankje achteraf.
  • Minimaal aantal deelnemers:6. Maximaal aantal deelnemers: 16.

Proeftraining

Wil je een keer vrijblijvend en kostenloos meedoen? Je kunt in overleg altijd een keer mee komen trainen.

 

Hi Edwin,
Ik wou ff laten weten dat ik binnenkort begin bij de mariniers en dat ik mijn sporttesten ( vooral het lopen ) met gemak heb gehaald. Heb veel getraind met het hardlopen waardoor ik nu iedereen er uit loop. Nogmaals heel erg bedankt dus voor de hardloopcoaching die je mij hebt gegeven.
Gr, Gijs

Het hele jaar door trailrunnen met Training te velde

Hi Edwin,
Ik wou ff laten weten dat ik binnenkort begin bij de mariniers en dat ik mijn sporttesten ( vooral het lopen ) met gemak heb gehaald. Heb veel getraind met het hardlopen waardoor ik nu iedereen er uit loop. Nogmaals heel erg bedankt dus voor de hardloopcoaching die je mij hebt gegeven.
Gr, Gijs

 

Wil je je gaan trailrunnen bij Training te velde?

Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op via email, telefoon (06 – 11 333 719) of het contactformulier. Ik beantwoord je vraag graag, je zit nergens aan vast.

Wat is trailrunnen?

Trailrunning is lopen door de natuur, over smalle paadjes (trails) of soms gewoon zomaar door het veld waarbij je natuurlijke hindernissen zoals heuvels en boomstammen of in het buitenland bergen, rotsen en beekjes bedwingt. De meest extreme variant heet Skyrunning. Hierbij loop je over steile bergkammen naar de bergtop. Maar je kunt het ook dichter bij huis zoeken.

Inhoud trainingen

De trainingen zijn afwisselend en kunnen op momenten zeer intensief zijn. Er zijn 4 trainingsvormen:

Fartlektraining

Dit is niet anders dan gebruik maken van wat je op je pad tegenkomt. Dit lijkt ongericht maar is een zeer effectieve trainingsvorm. In feite loop je gewoon door de natuur over een afwisselend parkoers. Door het op en af lopen en het constant draaien en keren ben je op een natuurlijke manier bezig met het trainen van je duurvermogen, snelheid, coördinatie en kracht.

Intervaltraining

Het lopen van blokken boven je duurtempo afgewisseld door blokken met relatieve rust. Hiermee train je je tempo-hardheid.

Duurtraining

Lange rustige duurlopen zijn de basis van het hardlopen. Niet alleen voor trailrunnen maar voor elke vorm van hardlopen. Dit doen we juist NIET tijdens de training maar een goede duurloopbasis is een vereiste om mee te kunnen doen aan deze trainingen. Je wordt geacht dit in je eigen tijd te doen.

Core training

Oefeningen ter versterking van de kern (core) van het lichaam. Je buik, onderrug en billen. Tijdens een trailrun is je hele lichaam constant in beweging. De “core” speelt hier een hele grote rol. Het zijn niet alleen de oppervlakkige spieren die je kunt zien liggen vanaf de buitenkant (de bekende sixpack als je super afgetraind bent), maar ook de dieper liggende spieren en technisch gezien ook de botten en de zenuwbanen in het midden van je lichaam. Waarom is een sterke core zo belangrijk:

  • Bij een sterke core is je wervelkolom beter beschermd, doordat de spieren een soort korset vormen.
  • Met een sterke core raak je minder snel uit balans. Dit is een enorm voordeel bij trailrunnen.
  • Je kunt bewegingen makkelijker uitvoeren, doordat je core je lichaam stabiliseert. Een steile klim bijvoorbeeld gaat je veel gemakkelijk af.

Daarnaast gaan we oefeningen doen om je mobiliteit en de flexibiliteit te verbeteren. We gaan je “range of motion” vergroten. Je wordt soepeler en beweegt gemakkelijker. Dit zul je met name merken tijdens het afdalen.


Trailrunning

Bekijk alle mogelijkheden: